Als iemand werkelijk naar je luistert zonder te oordelen, zonder te proberen de verantwoordelijkheid voor je op zich te nemen, zonder te proberen je om te vormen, dan geeft dat een heel goed gevoel.
Als men naar mij luistert en als ik word gehoord, ben ik in staat om mijn wereld op een nieuwe manier waar te nemen en tegemoet te treden. Het is verbazingwekkend hoe ogenschijnlijk onoplosbare zaken zich oplossen als iemand luistert, hoe ogenschijnlijk onontwarbare problemen helder kunnen worden als je wordt gehoord - Carl Rogers
Door mijn passie voor taal en mijn verlangen naar een zuivere en ‘schone’ communicatie, juist ook onder uitdagende omstandigheden, kwam ik in aanraking met Geweldloze communicatie, ook wel Verbindend Communiceren genoemd. Ik volgde diverse trainingen Geweldloze Communicatie bij Ai-opener en Praktijk Oprecht.
Geweldloze Communicatie® [GC] is ontwikkeld door Marshall Rosenberg en leidt wereldwijd tot het oplossen en voorkomen van conflicten, verheldering van communicatie en heling van relaties. Geweldloze Communicatie wil ons aanmoedigen om taal te gebruiken zoals die in essentie bedoeld is: om te verbinden en te begrijpen - zodat mededogen kan stromen naar de ander en onszelf.
Het wijst ons op een manier van uitdrukken en luisteren waarbij we onze aandacht richten op 4 gebieden: wat we waarnemen, voelen en nodig hebben en wat we graag zouden willen om ons leven te verrijken óf wat de ander voelt, nodig heeft en wat diens leven kan verrijken.
Dit lijkt misschien niet bijzonder, maar meer dan eens blijkt dat onze taal verwijdering brengt, omdat oordelen, verwachtingen of eisen meekomen en we onze eigen verantwoordelijkheid versluieren. Onze taal is dan onbedoeld ‘geweldvol’: de ‘jakhals’ is aan het woord. Als we zo reageren, is dat omdat een behoefte in onszelf niet is vervuld – de jakhals heeft een mededogend oor nodig. Geweldloze Communicatie schept ruimte om zonder verwijten eerlijk te uiten wat belangrijk is voor onszelf èn om te horen wat essentieel is voor de ander: giraffe-taal’ of Verbindend Communiceren.
In een ‘verbindend gesprek’ bied ik je een empathisch luisterend oor en help ik je zicht te krijgen op je gevoelens en behoeften, de strategieën die je gewend bent te kiezen, de keuzes die je daarin hebt en in het zetten van nieuwe stappen door het vertrouwd raken met het doen van ‘verzoeken’ aan jezelf of een ander.
Je kunt ook een verbindend gesprek bij mij hebben, samen met je partner, collega, kind of andere medemens.
Naast individuele sessies bied ik ook cursussen Geweldloze Communicatie aan. Zie daarvoor onder cursussen